Het concept WikiWikiWeb



En dan nu de beurt aan Wiki. Het gezamenlijk bewerken van webdocumenten. Zelf heb ik nog nauwelijks iets kunnen betekenen binnen dit gebeuren, maar het staat vast dat ik het een prachtig fenomeen vind en denk dat het in de toekomst alleen nog maar populairder zal gaan worden.
Neem nou de mooie voorbeelden als de welbekende Wikipedia, Wikitravel, Wikiquote, Wikimapia, Wiki answers, Wikileaks, de Wikimedia etc., maar het is ook prima toepasbaar in het bedrijfs- en privéleven. Privé zie ik mezelf er nog niet snel mee aan de gang gaan, daar geniet het 'echte' contact toch de voorkeur... Qua werk lijkt het me echter een prachtige aanvulling. Deze dia-presentatie heb ik onlangs op Ning geplaatst en Alinda voegde er nog een mooie aan toe. Zojuist ontdekte ik er nog één speciaal voor bibliotheken(engelstalig). Begrijpelijk dat sommigen denken dat het virtuele ten koste zal gaan van het persoonlijke contact tussen collega's. Toch ben ik van mening dat deze vorm van communicatie juist eerder tot een beter en effectief contact zal leiden en kan bijdragen aan een goede onderlinge samenwerking. Ik zie het in ieder geval niet als vervanging ofzo... "Wiki wiki" betekent overigens "snel" in het Hawaiiaans, dat klinkt ook niet verkeerd in tijden waarin we vaak achter de feiten aan blijven hollen.
Aangezien de vele voordelen ben ik vóór maar ik vermoed dat het in de praktijk allemaal nog wel even op zich zal laten wachten.
Maar goed, dan is het in ieder geval mooie toekomstmuziek... :-)

De betrouwbaarheid van de informatie in Wiki's is overigens een voortdurend discussiepunt. Daarom wil ik de uitzending van 'Wiki's waarheid' van harte aanbevelen.

'In het niet weten van sommige dingen ligt een groot stuk wijsheid.'

2 opmerkingen:

davidovix zei

Goi Marleen

Net nog ff aan de balie al de blogjes en reacties gelezen dus wat dat betreft weer helemaal bij. jij in elk geval ook heb ik gelezen, je zit op schema. Davidovix niet helemaal vanwege boekverkopen ed. maar dat haal ik na mijn vakantie wel in !!!
Straks nog ff een foto op mijn blog plaatsen en iedereen een hoeie vakantie wensen

hroetjes
Kees

Marleen zei

Ciao kees, buono viaggio!