Het fenomeen Web 2.0 en wij



Een stukje schrijven over Web 2.0 vind ik een lastpak en daar wil ik dan ook het liefst voor het weekend nog vanaf zijn.

Over dit onderwerp is al zo ongelofelijk veel gezegd en geschreven. Ik zie door de bomen het bos niet meer... Een zoekactie binnen ZB Digitaal leverde me ook slechts 4290 resultaten... ha :-)
In dit filmpje zie je een mooie samenvatting. Ook ons kennisplatform en 23 dingen zijn uiteraard zo Web 2.0 als het maar kan zijn.

De term Web 2.0 is inmiddels een begrip voor mensen die veel gebruik maken van het internet. Tenminste, dat mag ik hopen…
Toch blijkt uit onderzoek dat slechts een kleine groep Nederlanders weet wat de term web 2.0 betekent. Het grappige hieraan is dat ze er wel gebuik van maken. Denk maar aan YouTube, Marktplaats, Hyves, Wikipedia enz. Als het in mijn omgeving een keer ter sprake komt en ik vertel dat ik sinds kort een (tijdelijk)weblog heb kijken sommigen me met een vragende blik aan. En als ik vervolgens begin over RSS zie ik de fronsjes alleen nog maar dieper worden. Dan is het tijd om even in het kort uit te leggen wat het inhoudt, hoe handig en leuk het allemaal is of kan zijn. Maar weet je, ze vinden het allemaal wel interessant hoor maar of ze er ook werkelijk mee aan de slag zullen gaan… ik betwijfel het. Mmm… dat zegt wellicht meer over mijn omgeving bedenk ik me nu :-0

Is ook prima. Ieder zijn ding, nietwaar?

Tsja, en terwijl wij Web 2.0 aan het verkennen zijn, is men alweer volop bezig over Web 3.0…

Pascal Selles schreef het volgende:

Na Web 1.0 en Web 2.0 hoor je iedereen nu alweer over Web 3.0.
Wat is Web 3.0
Web 3.0 wordt ook wel aangeduid met het semantische web. Hiermee wordt bedoeld dat het web de inhoud van websites gaat begrijpen. Het web is hierdoor in staat om steeds meer voor de gebruiker te gaan denken. Verschillende typen data worden met elkaar gecombineerd waardoor het web in staat is om de gebruiker relevante suggesties en adviezen aan te bieden. Het web vervult hiermee een betekenisvolle rol voor de gebruiker.

Voorbeeld: Het web weet van jou dat je elke woensdagavond chinees eet. Echter, het web ziet dat het Chinese restaurant de betreffende woensdagavond niet open is in verband met verbouwingswerkzaamheden. Het suggereert daarom om een pizza te halen bij de dichtstbijzijnde pizzeria. Pizza's zijn immers ongeveer net zo duur als chinees en tevens weet hij via je profiel op één van je sociale netwerksites dat je ook dol bent op pizza.

Verschillen met Web 2.0
De manier waarop Web 3.0 aan het ontstaan is, vertoont een groot verschil met dat van Web 2.0. Waar Web 2.0 veel meer vanuit de gebruiker werd gestimuleerd, wordt Web 3.0 veel meer neergezet door de internetexpert. Bij Web 2.0 wilde de gebruiker graag veel meer te vertellen hebben op het internet. Bij Web 3.0 is het nog maar de vraag of gebruikers het prettig vinden dat het web alles over je weet en daardoor betekenisvol voor je kan zijn. Privacy speelt hierbij een grote rol. Zijn mensen bereid om machines voor ze te laten beslissen? Kunnen gebruikers van het web het waarderen dat er relevante suggesties worden gegeven op basis van privacy gevoelige informatie? Dat is dus nog maar de vraag...

Het succes van Web 3.0 is dus sterk afhankelijk van de manier waarop de gebruikers op deze ontwikkelingen gaan reageren.


Dat lijkt me een duidelijk verhaal!
En dan te bedenken dat er zelfs al wordt gesproken over Web 4.0. De ontwikkelingen gaan maar door… kunnen we het nog wel bijhouden allemaal?

We zullen wel moeten :-)

Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan.

Seau, weekend! Veel plezier allemaal!

9 opmerkingen:

Alinda Mastenbroek zei

Nou dat was toch niet zo moeilijk. Duidelijk en helder verhaal!! Ga zo door marleentje!!

davidovix zei

Heey MArleen

Ik ben langzamerhand ook toe aan Web 2.0 en ik moet zeggen dat je een aardige introductie hebt geschreven, das mooi. Ik zal er helaas niet meer aan toe komen voor het weekend maar ik ben allang blij dat ik weer aardig op schema zit.
Zo nog ff en dan als een speer richting Deutschland. Oef als we daar nog binnen mogen na gisteravond.

Viel spass
Kase

PS
Er stond er weer 1 ter overdenking !!

Manu's Blog zei

Dat is wel een heel (tja wat zal ik zeggen; mooi, angstaanjagend, confronterend, verhelderend) filmpje. Kom toch weer terug op Michel Foucault (in een reactie op Alinda's blog al eerder genoemd ) Hij heeft hele uiteenzettingen gegeven over de sematiek van taal, en over kennissystemen waar het subject (de mens) uit zal verdwijnen. Maar zijn eindconclusie zal menigeen verontrustend in de oren klinken. Het is een zegen voor de wereld als de mensheid zal verdwijnen. En volgens hem zal dat ook gaan gebeuren, want het gaat om kennis en niet om de mens, die zich in zijn subjectcentrisme tot het middelpunt van de wereld gemaakt heeft, maar zich daar, volgens hem, erg in vergist. Ik vrees dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen krijgen. Als ik zie wat mensen elkaar aan kunnen doen, kan ik het in een zwaarmoedige bui wel eens erg met hem eens zijn, wat die zegen van het verdwijnen van de mensheid betreft dan. Niet te veel van lezen, want je wordt er niet altijd even vrolijk van. Het sluit ook wel erg aan bij mijn lijfspreuk (door Sting bedacht): Never saw no miracle of science that didn’t go from a blessing to a curse. Holisten zeggen het zo: Hoe groter de voorkant, hoe groter de achterkant. Zo zal het met web 3.0 ook wel zijn.

Marleen zei

@Ali: Dank voor de feedback! Fijn!

@Kase: Veel plezier in het Duitse! In Frankrijk ben je waarschijnlijk minder welkom :-)

@Manu: Dergelijk leesvoer maakt inderdaad niet blij. Laten we maar heel hard hopen dat Foucault het mis heeft :-/

BirdBlok zei

Haal die haakjes en het woordje tjdelijk maar weg. Web 2.0 is niets meer zonder Bimmieding... ! Ik hoop nog heel veel dingen van je te lezen en te leren, ondertussen hopen mijn dingen zich op. Met een groet in het Oranje,
Birdie

Marleen zei

Thanks birdie, wat een ontzettend lief compliment! Ik zal mijn best doen...
Tsja, ik had je vrijdagavond wel willen zien vleugelen... helemaal gek van blijdschap, samen met roofvogel en andere oranje gevederden :-)

Unknown zei

Een mooie beschouwing Leen!

Wat Manu zegt is -vrees ik- niet denkbeeldig maar ik geloof ook wel dat we als gebruikers nog heel veel in de hand hebben. We creeren onze eigen gemeenschappen en laten de grip van de controleurs alleen toe als dat gemak oplevert.

De tijd zal het ons leren...

Marina Noordegraaf .... zei

mooi geschreven, hoor!

ik denk dat het de gebruiker uiteindelijk niet uitmaakt hoe het web heet inderdaad, als hij er maar zijn voordeel mee kan doen, he.

Soms vind ik de web 2.0 tot x tot de nde trouwens wel en beetje een buzzwordbingo! :-)

Marleen zei

@Ed: Bedankt voor de pluim... fijn :-)

“The only reason for time is so that everything doesn't happen at once.”


@Marina: En nog eentje... dank!

Ha ja, al die naampjes. Ik denk dat het ze allemaal geen fluit uitmaakt inderdaad... en ik geef ze geen ongelijk :-)