Boek van 2,2 miljoen dollar



Deze week meldde nrc.nl:

Een exemplaar van de eerste druk van het boek waarin de Poolse sterrenkundige Nicolaus Copernicus zijn revolutionaire theorie over het heelal uiteenzet, heeft bij Christie’s in New York meer dan 2,2 miljoen dollar (1,5 miljoen euro) opgebracht. Dat is bijna twee keer zoveel als werd verwacht.

Wow, dat schaf je niet even aan. Ik vind een boek van 100 euro al behoorlijk maar dit slaat alles. Bijzonder is het wel natuurlijk... :-)

Niet zo relevant maar ik vraag me opeens af: dit is uiteraard een uitzonderlijk hoog bedrag maar wat zou het waardevolste boek van de Zeeuwse Bibliotheek zijn? En wat zou eigenlijk de waarde zijn van het totale boekenbezit?

Ik zou het niet durven schatten, maar gezien mijn geldkennis is dat ook niet aan mij besteed. Bovendien ben ik ook nog nooit in de kluis geweest.

Zielig he? ;-)

-

7 opmerkingen:

But zei

Hoi Marleen,
Vorig jaar ben ik voor het eerst in de kluis geweest. Erg indrukwekkend. We hebben zeer veel moois staan en liggen. Echt een keer de moeite waard, dus tijd voor een afspraak met Ronald.

davidovix zei

HOi Marleen

Ik ben er al een paar keer geweest en het is zeker de moeite waard. Alleen de aparte lucht al die er hangt. Het duurste boek zal Ronald inderdaad wel weten. Volgens mij was het een bepaalde bijbel of zo maar ik ben ook best benieuwd dus als je het weet blog het maar zou ik zeggen. Misschien mag je er wel een hele voorzichtige foto van maken.

gr
Kees

Marleen zei

@Anne: Bedankt voor de tip. Ik zal het Ronald eens voorzichtig vragen...

@Kees: Ook dat vraag ik en wie weet :-)

BirdBlok zei

Da's mooi....eindelijk eens iets dat ik jou kan vertellen :)

In de kluis staan 5000 boeken van voor 1900. Het oudste exemplaar is een eerste in de Nederlandse taal gedrukte bijbel met de titel: Bible in duytsche. Gedrukt te Delft in 1477 door J.J. en M.Y. Middelborch, dus wellicht Middelburgers van geboorte.

Zou er zeker eens een kijkje nemen, alleen de entree is al indrukwekkend.
M

Marleen zei

Bimmie is een bofkont. Heb Ronald gesproken en ik mag een keer mee. Ik was nu al onder de indruk van de paar dingen die hij me vertelde, dus dat beloofd nog wat. Ben benieuwd!

En nu je dit schrijft krijg ik er nog meer zin an :-)

Thanks!

Bontekoe zei

Hmmm Bimmie, naar de waarde van ons totale boekenbezit durf ik niet gissen en misschien wil ik het niet weten ook. Wat ik wel weet is dat we wel een paar oude drukken hebben die meer dan een ton waard zijn, maar het lijkt me niet verstandig hier met titels te gaan strooien. Zelf heb ik ooit een héééle dure atlas in mijn handen gehad (met handschoenen aan uiteraard), maar als je het eenmaal gewend bent maakt het niet zoveel meer uit of je een bouquet-reeks of een atlas van Bleau in je handen hebt; is gewoon een kwestie van wat gedragsregels hanteren in het gebruik.
Bontekoe

Marleen zei

Hee Bontekoe, bedankt voor je reactie. Ik realiseer me nu dat jij vaker materiaal uit de kluis in handen krijgt op de 2e. Die totale waarde zegt me ook niet zoveel hoor, maar een kijkje nemen in dat voor mij nog geheimzinnige kamertje lijkt me heel interessant. Ik ga het zien binnenkort en zal me aan de gedragsregels houden hoor :-)