Quid novi? RSS



Tijdens de cursus ‘Digitaal Inlichtingenwerk’ die ik twee jaar geleden heb mogen volgen bij Marina heb ik kennis gemaakt met Netvibes en nog steeds maak ik daar dagelijks dankbaar gebruik van. Ideaal instrument, vind ik! Het is inderdaad even zoeken naar wat je allemaal voorgeschoteld wilt krijgen aan nieuws, maar inmiddels heb ik alweer tien tabbladen gevuld met voor mij interessante feeds. En werkelijk, er is altijd nieuws te vinden daar. Niet bij te houden soms… je kunt het zo gek maken als je wilt.

Heel interessant zijn uiteraard de werkgerelateerde sites en weblogs, en dat zijn er al een heleboel. Voor de collectioneurs onder ons is het eveneens heel handig om alle nieuws en actualiteiten bij te houden op eigen vakgebied. Zo kan ik bijvoorbeeld in één oogopslag zien wat er allemaal aan nieuwe computerboeken op de markt is of komt. Het is natuurlijk altijd leuk om je te abonneren op feeds die qua onderwerp je persoonlijke interesse hebben, voor de ontspanning zeg maar. Voor ieder wat wils wat dat betreft…
Ook kun je zien of er op verschillende kennisplatforms, zoals Ning, nieuwe bijdragen zijn toegevoegd. Je kunt er ook vrienden toevoegen en kennis delen met elkaar en er zijn nog veel meer mogelijkheden waar ik me nog niet zo in heb verdiept. Later wellicht...
Verder heb ik ook een lijstje met favoriete links opgenomen in Netvibes. Dat kan uiteraard ook onder ‘favorieten’ of ‘bladwijzers’ in de werkbalk van de pc, maar dit werkt wat mij betreft een stuk prettiger. Bovendien kun je het dan overal en wanneer je maar wilt raadplegen. Handig toch?

Verontrustend wellicht maar RSS is haast niet meer weg te denken voor mij, realiseer ik me nu opeens.

Ik heb zojuist trouwens nog even een kijkje genomen bij Bloglines en Google reader… maar nee, toch maar niet.

Seau, dat is mijn ervaring met RSS wel zo'n beetje. Nu nog even een plaatje plukken van het web en publiceren maar weer.

‘Het lijkt simpel, en dat is het eigenlijk ook he’ :-)

Zo jammer dat de tijd vaak ontbreekt...

Fijn weekend!

7 opmerkingen:

Julia zei

Leuk stukje Marleen!
Er is inderdaad erg veel, nu ik aan het zoeken ben naar Feeds kom ik ook steeds meer leuke handige en interessante sites tegen.
Netvibes is voor mij helemaal nieuw, maar ga het ook zeker standaard gebruiken.

Fijn weekend, geniet ervan!

Groetjes Julia

Dietertje zei

Inderdaad: zo jammer dat de tijd vaak ontbreekt. Bij de collegabloggers zie ik dan weer dingen en denk dat wil ook ook kunnen. Ik heb nu al een lijstje van 5 dingen waarin ik mij wil verdiepen, maar je wilt ook nog op de andere reageren. Kost allemaal tijd.
Wat de RSS op onze ning betreft: is dat dan mogelijk? Ik dacht dat het niet kon omdat het besloten is.

BirdBlok zei

Hela Bimmie, Ga straks thuis verder lezen. De strijk is inmiddels opgehoogd, planten staan droog. Tuin is overheersend onkruid en ik raak ondervoed. Alles moet wijken voor het bloggen :) Roofvogel is tot vanavond laat weg. Ga een keer niet op vrijdag de kroeg in, maar tussen de strijk, de plantjes en het eten door oa. jouw stuk over RSS lezen met als voornaamste doel, een goed cijfer halen voor Vleugel 4. Ook een goed weekend, Proost, Bird

Marleen zei

@Juul: Dank je! Jij succes met Netvibes en het zoeken naar leuke feeds. Ben benieuwd!
En jij ook genieten he...

@Beatrijs: Het verkennen is wel tijdrovend inderdaad maar het wennen en oefenen zal uiteindelijk toch wel wat tijd opleveren? Daar ga ik maar vanuit... :-)
En je hebt gelijk hoor, Ning heb ik aangepast. Bedankt!

@Maringe: Ha ja, dat is wel herkenbaar hoor. Ik zit hier ook tussen stapels was enzo :-)
En hee, er wordt beweerd dat bloggen gelukkig maakt dus wat wil je nog meer... gewoon doorgaan dan toch? Die balans komt vanzelf wel, als tie er ooit is geweest tenminste ^^
Cheers! Jij ook veel bloggenot!

davidovix zei

Hi Marleen

Dat zijn wel 100 woorden volgens mij. Waar heb je dat schrijverstalent vandaan, dat gaat toch wel heel erg makkelijk volgens mij!! Als redactielid van de Herkousteen volg ik deze cursus met argusogen want onbekende talenten komen bovendrijven. Je moet dat eerstje blogje van Broeder Hendrikus ook ff lezen over bijtjes etc. Erg sterk ook. We kunnen bijna een blad op de kamer uit gaan geven. Bel bel het wel en wee op IBL !!
Ga zo door, ik vrees dat ik je nog weleens lastig ga vallen voor links en rechts een kleine tip. Hoe kom je trouwens aan al die wijze uitspraken ????

gr
Kees

Marleen zei

Ha ja, Kees zei het ook al. Er komt altijd wel weer iets tussen he. Wellicht krijg ik vanavond nog de geest, wie weet :-)

Marleen zei

@Kees: Haha, ik en schrijverstalent. Ik ben dol op citaten, lyrics en andere teksten. Wist je nog niet? :-)