Ben ik dat?



Ola, daar ben ik weer... een beetje dan :-)
Het einde van de vakantie betekent dat ik me ook weer wat meer online zal gaan begeven. Ik moet eerlijk bekennen dat het allemaal niet vanzelf gaat en me er nog een beetje toe moet dwingen. Het niks doen en lekker luieren beviel me eigenlijk uitstekend... zelfs dan vliegt de tijd. Maar goed, het is voorbij en daar ga ik verder niet over zeuren. Vaak went het allemaal sneller dan we vooralsnog verwacht hadden. En ik heb tenslotte heel leuk werk he... :-)

En jawel, tijdens het luieren heb ik me ook nog een klein beetje met mijn vak bezig gehouden. Naast drie heerlijke romans heb ik twee informatieve boeken en voor tussendoor wat opinie- en wetenschappelijke tijdschriften met veel plezier gelezen.
En nu zit ik helemaal in het fascinerende boek 'Ben ik dat?' van Mark Mieras.

Hoe scheppen de hersenen de wereld die we dagelijks ervaren? Waarom begrijpen mannen- en vrouwenhersenen elkaar zo slecht? Of waarom raken hersenen zo gemakkelijk verslaafd aan gokken of sigaretten? Waar zitten al die sensaties, gedachten, driften en verlangens en waar schuilt het bewustzijn?

Inmiddels is dit helder en toegankelijk geschreven boek alweer bijna een jaar op de markt. Er is veel onderzoek verwerkt in de leerzame reis van 35 veelomvattende hoofdstukken met elk hun eigen bijdrage. Boeiende feiten en weetjes zijn natuurlijk altijd interessant maar de herkenningselementen zijn ook ontzettend leuk... Tijdens het lezen heb ik telkens zoiets van: 'O ja, dat is zo' of 'O ja? Is dat zo?' De herkenning zal voor iedereen anders zijn. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat we een ingebouwde klok hebben waardoor we vaak enkele seconden voordat 's morgens de wekker afloopt ontwaken... mmmm, dan vraag ik me toch af hoe dat zit want dan staat de mijne al heeeel lang stil.:-)

Het zoveelste boek over het brein... desondanks weet deze zich te onderscheiden wat mij betreft. Ik ben zelf nog maar halverwege maar toch durf ik nu eigenlijk al wel te zeggen dat ik dit boek een echte aanrader vind!

Aangezien mijn nieuwsgierigheid is gewekt ga ik weer verder met de veelomvattende reis door het brein...

'Zolang we maar niet met de wijsvinger denken...'

Conclusie: deze post heeft weinig van doen met de cursus maar dat komt nog, dat beloof ik. Kwestie van weer even wennen aan de dingen, denk ik...:-)

-

4 opmerkingen:

Rob Izeboud zei

Ben dat boek nu ook aan het lezen.
Zelf vond ik de zaken met betrekking
tot muziek heel boeiend, zoals het feit dat ieder klein kind een absoluut gehoor heeft en de meeste dat later weer kwijtraken.
En dat harmonieën en dissonanten in het brein op verschillende plekken
verwerkt worden.

Marleen zei

@Henk: Leuk, veel leesplezier!

@Rob: Kan me voorstellen dat daar je voorkeur ligt. Leuk dat het jou ook weet te boeien, hoe dan ook...

De Eeuwige Bron zei

Hoi Marleen,
Leuk dat je er weer bent. Heb je gemist. Heb het boek ook (deels)gelezen maar moest het weer inleveren. Gereserveerd!!

Marleen zei

Bedankt Sophie :-)
Wat dat boek betreft, wellicht komt het nog eens van een herkansing he...