Top 10 van meest omstreden literatuur


Een knap lijstje van meest omstreden literatuur aller tijden kwam ik tegen via:

# Candide, de klassieke Franse satire van Voltaire. Het boek schopt tegen alle denkbare heilige huisjes aan.

# De Avonturen van Huckleberry Finn, door Mark Twain. Verboden vanwege te grove taal.

# Aldous Huxley's, Brave New World. Dit boek werd aangevochten in verband met de thema's over seksualiteit, drugs en zelfmoord.

# Nineteen Eighty-Four van George Orwell. Het boek waarschuwt voor totalitaire censuur en verhaalt over een sombere toekomst waarin de samenleving is beroofd van haar vrije wil, privacy of waarheid.

# The Catcher in the Rye van J.D. Salinger. Een bibliotheek verbood het boek vanwege het schenden van zaken als vulgair taalgebruik, seksuele scènes, morele kwesties, buitensporig geweld en alles wat te maken had met het occulte.

# Lolita van Vladimir Nabokov. Het boek werd verboden in Frankrijk, Engeland, Argentinië, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika. De term 'Lolita' impliceert nog steeds het oversekste tienermeisje.

# Maya Angelou, I Know Why The Caged Bird Sings. Het haalde de woede van censoren op de hals vanwege de beschrijvingen van rascisme en seks, met name waarin zij beschrijft als 8-jarige te worden verkracht door haar moeder.

# William Powell The Anarchist Cookbook. Een boek dat anarchistische idealen misinterpreteert...

# The Satanic Verses van Salman Rushdie. Dit boek veroorzaakte rellen over de hele wereld voor wat sommigen een godslasterlijke behandeling van het islamitische geloof noemden.

# Harry Potter reeks van J.K. Rowling. De hele Harry Potter reeks van J.K. Rowling werd beschuldigd van het bevorderen van geweld, hekserij en duivelaanbidding.

O o o wat maakt dat nieuwsgierig en o o o wat wil ik nog veel lezen...


!

7 opmerkingen:

Alinda Mastenbroek zei

hmmm harry potter omstreden? Bizar, alle boeken gelezen maar weet nog steeds niet hoe ik kan toveren!

Marleen zei

@ Alinda: Tsja, dat verbaasde mij ook wel.
Geef 't toch op joh... :-)

@ Henk: bedankt voor de aanvullingen.

Anoniem zei

Hoi Marleen,

Tsja endan zit ik simpel te schrijven over ditjes en datjes en als ik jou blokkie dan zie pfff zucht! Heel leuk stukje weer en echt een mooie blog, ben jaloers haha.

Groetjes

Johan

Marleen zei

Heee fietsfreak, wat leuk dat je ff komt loeren. Bedankt voor je compliment en met jou komt het ook wel goed zag ik net... :-)

Anoniem zei

kan je me misschien niet ff helpen?? Ik wil namelijk diavoorstelling met eigen foto's kwijt bij een gadget toevoegen maar je raad het al! tgaat niet en daar baal ik van haha. Heb jij tips? Je bent per slot zo handig als ik dat zo bekijk(slijm slijm)

doei doei

Anoniem zei

Tis gelukt!!!!!!!
ik zeg dank en groet u.

tot snel, fijne avond.

johan

Marleen zei

Da's mooi!

Je fietst rap door de dingen heen jie :-)